lördag 27 oktober 2012

Knappatjur skjuten


Idag stod jaktlyckan oss bi. Det blev nästan så bra det kunde. Vi startade denna frostnupna morgonen med att släppa Jack vid milabottet, precis som vi lärde oss förra lördagen. Skyttarna för dagen sju stycken placerades ut i Bungebo. Jack sökte av bra, först området kring milabotten och Floen sedan Trolleberget. Därefter det tog sin lilla tid. Uppe på södra ändan av Trolleberget stötte han på en bock. Den kom som ett spjut rätt mot mig och Sture och vi blev nästan nedsprugna innan den märkte oss. Det var en riktigt stor och fin bock, en sån som man inte ofta ser nu för tiden.

Jack följde efter bocken en bit till ned mot Tennekullamossen. Eftersom Jack nu var utanför skyttelinjen så beslöt jag att själv gå igenom såtet runt knatten. Det visade sig vara ett bra drag. Där fanns det älg. En ko med kalv kom först ut till Sture Jonsson och Ludwig, de satt i det nya tornen på gränsen mot Hällsjöberget. Kon och kalven fortsatte sedan mot gölen och kom till nästa passkytt, Arne. Han hade sett dem redan när de var vid förra passet men fick inte någon skottchans. Han kunde dock rapportera på radion att de var på väg till näste skytt som satt på andra sidan Bungebogölen. Spänningen steg när man fick rapporterat att det var en ko med kalv inne i såtet. Jag glömde då raskt att jag precis innan klivit rätt ned i ett kärr och stöveln nu var vattenfylld. Det klafsade ljudligt när jag gick. Men vem tänker på det när det är älg i såtet?

Ekipaget kom till Marcus på passet närmast gölen. De kom ut perfekt och han kunde lossa ett riktigt fint skott mot kalven. Den gick max tio meter och stöp därefter. Jag som gått och drivit genom såtet var snart på plats. Dessvärre visade det sig inte vara en årskalv. Det var en liten tjur med två knappar på huvudet. Alla gånger var det fjolårskalven som gick kvar med kon.

Det är inte lätt att se att det är en fjoling som kommer när den går med en stor ko. Här var det fem personer som såg dem och alla trodde det var en årskalv. Sånt är jaktlivet. Nu är alltså våra två vuxna skjutna och vi kan bara konstatera att det tyvärr blev två tjurar. Nu är väl det ingen katastrof men det är lite retligt i alla fall. Nu har vi tre kalvar kvar att skjuta den här säsongen.

Eftersom vi hade gott om tid och kalvar kvar att jaga så fortsatte vi med att köra ett folkadrev. Vi drev igenom Mangleberget. Jag tog själv passet nere vid stora stenströmmen. Eftersom vi bara hade två skallare så var det ingen som gick närmast Trollsjöån och jag beslöt därför att hänga på drevet när det gick förbi. Jag gick in lite på Rogers sida av Mangleberget där han har en plantering med rätt mycket ungtall. Där inne hade det varit älg. En stor och en liten älg hade haft sin lega där, det syntes tydligt eftersom det var frost. Älgarna hade dock som jag tolkade det dragit in till Öjhult. Vi får nog någon mer chans på dem i vinter.

Nästa jakt blir på lördagen den 10 november. Då i Granstorp då vår gemensamhetsjakt ska gå av stapeln.

2 kommentarer:

sture sa...

Ha ha hmm Markus så små var inte hornen att du behövde använda förstorings glas för att se dom!! :-)

Anders Friborg sa...

Han vägde 98 kg inklusive bortrensade skottskador. Alltså älgen inte Marcus...