tisdag 8 oktober 2013

Wåge fångade en åttataggare på film



En kväll i förra veckan såg jag en fin älgtjur i Södra Valdshults gärde. Jag bedömde honom till minst udda 8:a. Jag var på väg till Wåge på Dalabäcken med virke och berättade detta för honom. Han undrade om han kunde åka ut nästa morgon för att försöka locka och filma honom. Jag gav honom förslag på en plats och han åkte dit på morgonen. Han fick kontakt direkt och tog en film på några minuter berättar Halvard Högberg när han lämnade över filmen till mig nu på kvällen.

Det var en ståtlig älgtjur det här, man kan se att han är lite uppretad och man undrar om inte filmaren var lite skraj stundtals. Älgen blev i alla fall rädd så fort han fick vittring från filmaren och skenade iväg. Det fastnade inte på bild men tjuren ska ha halkat omkull i flykten men kom snabbt på fötter och försvann. Glöm inte att skruva upp ljudet lite så ni hör hur tjuren låter hela tiden.

Ett stort tack till filmaren Wåge Ivarsson på Dalabäcken och Halvard Högberg som såg till att vi fick tag i filmen.

Inga kommentarer: