torsdag 17 oktober 2013

Årets älgjakt är igång

Idag möttes vi av riktigt älgjaktsväder med dimmor som lättade över hyggena. Älgrapporterna tydde som väntat på att det fanns en hel del älg i markerna. Vi har ju sett rätt många älgar under ett antal veckor nu. Vi samlades som vanligt hos Sven i Rannebo. Jag var rädd att vi skulle bli väl få jägare men så var inte fallet utan vi var många nog. Efter sedvanligt dividerande kom vi fram till genomgången av regler för denna jakt. Förutsättningarna var de att vi hade en vuxen älg och en dubbelkalv att skjuta och jag måste erkänna att jag var lite orolig för att jakten skulle vara över redan på första dagen. Så blev inte fallet och det var ju faktiskt tur det för nu får vi en härlig jaktdag till i morgon.

Vi beslöt att försöka ta den där tjuren med 11-14 taggar som vi sett så många gånger de senaste veckorna. Vi satte ut skyttar runt Bungebosåtet och lät Sture gå in med Jack ungefär vid röaledet. Jag kunde följa hans väg på gps:en. Jack sökte av bra och efter en stund fick ha upp en älg i närheten av milabotten. Efter en liten rundtur i terrängen beslöt sig älgen för att gå norrut och hon gick över vägen vid Röaledet och Lasse Nordén såg den där. Det var en kviga. Det var bra att han inte sköt för då hade jakten varit över efter bara 40 minuters jakt. Under tiden detta pågick så hade Lennart Högberg som passade uppe vid gränsen mot Ekhult påhälsning av en tjur. Han lyckades bara notera att den hade ett långt hängande hakskägg. Vi beslöt att bryta där för dagens första kaffe.

Två älgobs var resultatet hittills, men mer skulle komma. Vi beslöt att fortsätta jakten i Valebo. Där körde vi i vanlig ordning först det södra såtet. Där har det varit mycket älg det kunde man helt klart se. Betesskadorna är faktiskt rätt omfattande där om man ska vara ärligt, det var mycket tallar där som bara var små buskar. Trots dessa tecken såg vi inte till någon älg. Vi fick fortsätta med det norra drevet. Där borde vara älg tycker ja, men icke. Jack sökte av bra men fick inte kontakt med någon älg alls. Själv hade jag gått över bron över Hägnebäcken och placerat mig på ett lämpligt pass. Efter en 30-40 minuter hörde jag tydligt ett stort djur bakom min rygg. Antagligen en älg, men jag lyckade inte se den alls. Ingen annan såg någon älg heller utan vi beslöt att bryta och ta oss tillbaka till Ranneboskogarna istället.

Väl där så delade vi upp oss för att köra Tångensåtet. Själv fick jag tredje passet från Rannåsen räknat. Skallen gick igång och allt var lungt tills jag hörde några karaktäristiska knak bakom min rygg. Mycket riktigt var det älg också. Troligen kom de från Öjhult och var på väg innåt våra marker.  Först visade sig en tjur. Den hade jag kunnat skjut om han inte hade haft för få taggar. Tror han hade sextaggar men det kan ha varit fyra också. Efter honom kom en ko med kalv tätt följda av storoxen. En skoveltjur med rejäl kroppshydda kom genom skogen. Jag fick inte någon skottchans på honom tyvärr, men det var en fin upplevelse ändå. De gick vidare upp mot Broberget och vi kan ha dem där i morgon. Det ska bli kula att se om vi lyckas i morgon.

På radion hörde vi att Öjhult hade lyckats ta en kviga. Senare på kvällen så hörde jag från Anders att det var en knappatjur som fallit. Det är inget att göra åt, sånt händer. Men de har ju ett hondjur nu kvar att ta eftersom de fick den extra älgen det här året så jakten kan ju fortsätta. De hade även skjutit en liten kalv som kom ensam. Det var ju bra att den kom bort. Granstorp och Tranhult har inte fällt något vad jag vet hittills.

En riktigt fin dag fick vi i vilket fall som helst utan att vi skjöt någonting, I morgon sätter vi i de skarpa kulorna och då ska det nog lyckas. Något annat finns inte....

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo,då det fanns visst en utväg för älgarna idag, fredag, oxå, en hund, långt utanför "sina" jaktmarker, lyckades spränga den fina klungan av älgar och jaga iväg dem till nästa jaktlags marker. Så både älgarna, som fick leva ännu en dag, och jägarna som få jaga ännu en dag, hade tur, även idag.
Må så gott alla glada jägare och tack för besöket!
Mvh Monika