onsdag 1 maj 2013

Jaktintresset svalnar i vårsolen

Våren är nu här på allvar. Lite försenad men ändå nu är den här. Med den så kommer också ett svalnat intresse för jaktfrågor. Det är nu sommarstugor, båtar och golfrundor som står i fokus. Det är inget fel i det, om man bara höll på med jakt hela tiden så hade det blivit vansinnigt enformigt. En paus är nog helt rätt. I viltvårdsområdet är dock inte jaktsäsongen över. Vi har vår fest det 11 maj att se fram emot. Tyvärr så blir vi inte fullt så många som åker med till Elmia, vi är just nu 23 anmälda. Det är i och för sig inte helt illa, men jag hade nog hoppats på ett tiotal till. Jag tycker att elmiamässan är riktigt trevlig. Jag brukar försöka lyssna till en del föredrag. Man har ju här chansen att lyssna till folk som man annars bara sett på TV. Jag ser fram emot det. Jag är ju mycket intresserad av matlagning och vill gärna speciellt lära mig mer om kötthantering från skottet till tallriken. Här finns en del att ta del av under mässan.

Det är lite extra kul att så många anmält sig till festen på kvällen. Tror att vi är 52 anmälda hittills och det är ju inte illa. Vi får se till att det blir en fest att minnas. Vi kommer att ha en ljudanläggning på plats så den som vill hålla något litet tal eller bara berätta något minne från viltvårdsområdets 70-åriga historia så går det ypperligt att göra det under kvällen.

I helgen fick vi i Rannebo spillningsinventeringen klar. För egen del så blev det en hel lördag i skogarna plus halva söndagen. Jag räknade ut att jag nog gick i närheten av två mil rätt genom skogen under helgen. Det tog lite på krafterna men var trevligt. De flesta tror nog att det är tråkigt att räkna älglortar men det är det inte. Det är intressant och dessutom är det härligt att vistas ett par dagar i skogen så här när det våras. Resultatmässigt så var det rätt likt förra året. Vi fann på totalen något färre högar i förhållande till antalet inventerade ytor. Men vi har inte direkt ont om älg i våra marker. Vi har rätt lagom faktiskt. Jag passade även på att titta lite på skogsskador när jag ändå gick runt i markerna. Det är uppenbart att älgen skadar i första hand tallen. På Näset vet jag att en ko med kalv har hållit till under vintern. Där fanns utmed kantzonerna gott om tallar i 3-4 meterslängd med toppbrott, vilket är ett typiskt verk av en omsorgsfull älgko som drar ned toppen till kalven. Jag fann även mycket spillning i det området.

Det område som jag fann mest spillning var nu ungskogen i Valebo utmed Hägnebäcken. Där var det älgskit överallt. Det visste vi naturligtvis redan för inventeringen, eftersom vi fått upp älg i det området varenda gång vi släppt hunden där i vinter. Biotopen där är också den perfekta för en vintervistelse för älgen. Ett ostört läge lite högt beläget med tillgång till vatten, löv och tall. Om jag hade varit älg hade jag bott där. Helt klart,

Nu fram till nästa jaktsäsong så kommer skytte vara ett prioriterat område för mig. Det kommer även att bli lite dividerande med älgskötselplanen. Den ska revideras i dagarna med tanke på spillningsinventeringen. Jag hoppas också att vi hinner få till ett allmänt möte i ÄSOT beträffande skötselplanen. Den behövs förankras. Vi behöver också i ÄSOT hitta någon form för en dialog med skogsägarna i vårt område. Det är viktigt att även de som inte är med och jagar får komma till tals. Vi ska försöka hitta former för just det.

Nu är det tre och en halv månad till bockjakten. Använd den tiden till att förbättra dig som jägare. Bli en säkrare skytt och passa framför allt på att lära dig mer om jakt. Jag skulle gärna i kretsen göra något projekt för att höja vår kompetens när det gäller hanteringen av viltkött. Vi får se om det dyker upp någon brilliant idé inom det området.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har från köket studerat en älg som betat vid sjökanten i skymning och gryning. En enam trana, fem råddjur och fem gäss, de sista nämnda jagades iväg av grannkatten, en lite kaxig filur som inte verkar vara rädd om livet.
Hantering av viltkött låter intressant, gärna lite matlagningskurs oxå, får kvinnor vara med? Ha det gott allesammans, Monika numera Rannebo bo

Anders Friborg sa...

Du ser det är livat på landet. Han är inte blyg den lille Mario, sedan är han från Granstorp också.

Kvinnor är definitivt välkomna att vara med på alla våra jaktaktiviteter, vi behöver folk som har hand om kaffet...

Välkommen till Rannebo :)

Halvard sa...

Alla ni kvinnor i Viltvårdsområdet. Hur tolkar ni det svaret?

Anders Friborg sa...

Det var ett sådant där manschauvenistiskt utalande av förtryckarkaraktär som var menat att vidmakthålla den på landsbygden allmänt rådande könsmaktsordningen.

Eller nått, sånt....

Anonym sa...

Säja vad man vill om Anders men rädd är han inte!
Den sortens kommentarer vittnar om mod/eller dumdristighet!:-)
Vi ses på lördag mvh Sven N

Anonym sa...

Hej på er alla jaktglada män! Ni får gärna lite kaffe med tilltugg, har inga problem med det, det finns säkert nå´t annat som ni (läs män) kanske klarar av, än att baka en kaka och brygga lite kaffe.... Ska bara hitta kaffet och ingredienserna till kakorna..... / Monika Ps när börjar matlagningskursen?