fredag 15 mars 2013

Dalstorps ÄSO strejkar

Jag läste precis i Jaktjournalen  (artikel) att Dalstorps Älgskötselområde omfattande 26.000 Ha i Tranemo kommun nu enhälligt bland sina 29 jaktlag beslutat följande:

"Med anledning av miljöorganisationernas absoluta brist på empati med landsbygdsbefolkningen och deras stora makt på vargpolitiken, har vi beslutat att inte utföra några inventeringar, inte hålla något samrådsmöte, inte upprätta någon ny älgskötselplan i Dalstorps Älgskötselområde."

Man känner naturligtvis samma uppgivenhet som de gör i vargfrågan. Om utvecklingen fortsätter växer vargstammen med ungefär 25% per år och vi har snart vargrevir i hela landet. I det läget finns ingen älgstam att göra någon förvaltningsplan över eftersom det är vargen som kommer att sköta älgförvaltningen. Det finns således en logik i deras resonemang. Varför inventera, ha möten och skriva skötselplaner som nu är långa som en doktorsavhandling om vi ändå inte kommer att ha något att jaga?

Fullt så uppgiven är jag dock inte personligen. Jag tror fortfarande att det finns en politisk vilja och förmåga att återta kontrollen över vargförvaltningen. Jag tycker mig märka en förändring i rätt riktning den senaste tiden. Och kanske ska man inte ta fram vapnen för snabbt även om man har god lust.

Inga kommentarer: