söndag 30 oktober 2011

Ny missad chans

Man är antagligen för försiktig. Någon annan slutsats kan jag inte dra av denna jaktdag. Jack har drivit två älgar hela dagen. Det började med att vi släppte honom uppe mot Osmaden. Det tog inte lång tid förrän han fick upp älg. Skyttarna utmed näsavägen fick det spännande ett tag. Det var två älgar och de gick över precis vid torn 27 som givetvis var tomt. Hade vi varit en skytt till så hade det troligen smällt.

Drevet fortsatte in på Trollsebo. Vi flyttade över skyttar till södra änden av Trollberget för det verkade vara på väg dit. Så långt kom det inte utan det vände igen. Till slut började vi ledsna och några vände hem. Sture fortsatte naturligtvis för han ville ju ha tag i hunden. Jag satte mig i torn 27 där de hade gått över tidigare. En ko med kalv såg det ut att vara med tanke på slagen.

Efter en tid så verkade det ha dragit iväg inåt våra marker igen. Det blev ståndskall och smög mig mot det. Vinden var rätt och allt stämde. När jag kommit över Stures stora hygge där inne hörde jag att det var riktigt nära. Jag visste att gränsen mot Trollsebo gick i bäcken. Frågan var bara, vilken av dem? Det går lite diken kors och tvärs där. Rätt vad det var såg jag dem komma i 1 km/timme mot mig. Jag stod bakom några små täta granar så älgarna hade inte koll på mig. Jag såg ganska snart att det inte var ko med kalv, för kalven vägde säkert 170-180 kg (slaktvikt) och hade två fula stånghorn. En snett nedåt och ett rakt ut från sidan.

Pinnatjuren kom först och kon efter. Det var en grå gammal ko. Stor var hon och nästan vit i raggen. Typiskt en sådan som skulle ha skjutits bort. Båda älgarna klev över diket. Jag hade 20 meter dit ungefär. Men jag kände mig villrådig. Var jag verkligen på vår sida gränsen? 5 sekunders tvekan och chansen var förbi.

Jag såg sedan att det helt klart var så att jag var på rätt sida. Det var inte ens så att diket var gränsen utan gränsen är till och med en 30-40 meter mer i väster. Men det hade ju varit retligt att tjuvjagat, så jag antar att jag får smälta det här. En sak är i alla fall säker, gränsen ska märkas upp mot Trollsebo - ordentligt!

3 kommentarer:

Sven Nilsson sa...

En jägares dilemma!... Skjuta eller inte, med facit i hand är beslutet alltid lätt, "men du ångrar aldrig ett ej avlossat skott...",.....jojo, nog kan man i efterhand ångra ett upplagt läge som ditt,.... men...hur skulle det se ut, "en jaktledare skjuter älg på fel marker," om du nu skulle varit på fel sida, tänk dej kommentarerna.......då inser du att ditt beslut var rätt. Det går "fler tåg" , nu blir det kalvar som gäller.

Anders Friborg sa...

Tack för tröstande ord. Jag ångrar faktiskt inte att jag höll inne skottet. Det är egentligen att jag inte hade 100% koll på gränsen som jag surar lite över. Men det är bara att bryta ihop och komma igen som man brukar säga i sportsammanhang. Jag ska förhoppningsvis ha ett långt jägarliv och det kommer som du säger fler chanser.

Sture sa...

Vi hade ju en helt underbar jakt dag! Jakten är ju fortfarande inte slut och du gjorde helt rätt att hålla inne skottet!

Vi kommer säkert att ha många härliga dagar i skogen och många härliga jaktdagar!