lördag 29 oktober 2011

Idag gick vi bet

En hel dags jakt och inte en älg i sikte. Så kan det vara ibland och så blev den här dagen. Vi började med att släppa Jack nere vid Norra Vallsjön bakom Stures ladugård. Där skulle kvigan och kanske kon med kalven vara, trodde jag. Men icke. Vi såg dock färska slag och spillning på passen mot Valebo så antagligen var kvigan på fel sida vägen och stöttes redan när vi satte ut skyttarna. Inget att gråta för.

Vi fortsatte med Tången. Där kunde det ha varit något, men icke det heller. Det fick kompenseras med mycket kaffe denna fantastiska vårdag. Bungebo fick bli nästa mål och där fick Jack på nytt jobba. För säkerhetsskull lät vi Sture och Roger gå igenom området bakom Svens ladugård. Där kunde det ha stått älg, men icke sa Nicke. Bungebosåtet blev helt resultatlöst, men solen började titta fram lite lätt i alla fall.

Nu var det dags för lunchmacka i solen. Vissa blev tvungna att droppa av nu och vi som var kvar beslöt att göra ett sista försök med Mangleberget. Vi hade bara tre skyttar att tillgå, men det räcker faktiskt ganska väl just där. Själv stod jag vid storastenströmmen. Där gick drevet rätt snabbt förbi och jag slappnade av och började tänka på att gå tillbaka. Då hörde jag hundskall på andra sidan Trollsjöån. En bamseälg var på väg rätt mot mig, tänkte jag. Jag stannade kvar för att se vad det var, hade inga planer på att skjuta men det kan ju vara kul att se en älg också. Tyvärr kom ingen älg utan bara en skallande älghund. Den var i och för sig fin, men det hade ju varit roligare och det varit en rejäl tjur före till exempel.

Så slutade denna jaktdag utan en enda älgobservation. Vi hörde att Tranhult/Granstorp hade skjutit en kviga idag. Vi lyfter på jägarhatten och gratulerar.

I morgon samlas vi vid Sandbäcken 09:00 för att göra ett allra sista försök innan hondjursförbudet. Välkomna! Glöm inte att det är vintertid i morgon och vi får sova en timme längre.

2 kommentarer:

Halvard Högberg sa...

Kvigan ni började med kom förmodligen
till oss mellan Södra Valdshult och Vallsjön. Kviga med älghund efter passerade Conny inom lagom skotthåll
på förmiddagen.

Anders Friborg sa...

Stämmer säkert. Hon har gäckat oss flera gånger nu. Antagligen stod hon på valebosidan av vägen när vi ställde ut, så vi fick aldrig chansen.