söndag 23 oktober 2011

Kvigan en tjur?

På fredagens älgjakt blev jag som jag tidigare har skrivit om nästan översprungen av en fyrataggare och en kviga på granstorpavägen. Idag smög jag omkring lite i skogen och kollade efter älgar. Bland annat var jag uppe i Gunnilstorp. Där stötte jag på två älgar och jag misstänker att det var samma två som jag träffade på nära håll i fredags. Det var fyrataggaren och en älg till. Men det var inte en kviga utan en tjur som bara hade en liten pinne till horn på sin högra sida. På den vänstra hade den inte något horn alls.

Jag misstänker klart att det var den älgen som kom efter fyrataggaren och inte en kviga som jag trodde. Den hade vänster sida mot mig så det är kanske inte så konstigt att jag trodde att det var en kviga. Jag minns att det tog några sekunder för mig att bestämma mig för att det var en kviga när jag såg dem på vägen. Men jag minns att jag tvekade, och det var därför jag aldrig kom till skott. Om det nu var den som jag såg idag så var det tur att jag inte sköt. Då hade det ju blivit fel.

Kanske var det känslan som räddade mig och älgen den här gången.

Inga kommentarer: