söndag 2 februari 2014

Vilken dag!

Idag har varit en sån där dag som man kommer minnas länge,jag och Åke har kämpat i motvind med harjakten under en längre tid med vad vi trott ont om hare och för dålig hund,men Åke och janne rörmokare hade under torsdagen och även fredagen haft hare på benen och även lyckats skjuta en varje dag så vi beslöt att lägga upp en plan som Sickan säger,sagt och gjort så var jag på plats i tid för en gångs skull så tidigt så att ja fick hämta Åke ifrån frukostbordet,innan jag hämtade honom så hade jag kollat av vägarna och hittat ett avhopp som såg lovande ut så Åke fick passa vid Alen och jag släppte stövaren vid avhoppet,2 min senare for haren ut bakom min bil med Finskan ylande i falsett efter i fullt ös söderut ifrån Åke och emot byn,efter en stunds letande så fick hunden fart på haren och jag hade lyckan att tillslut stå på rätt pass,allt gick väl och både jag Åke och finskan var nöjda,vi åkte vidare mot andra delar av marken och vi såg då ett färskt älgslag så jag ringde efter Robban som överlycklig kom för att träna gråhundsvalpen,jag och Åke passade utan hagelbössan men älgen valde Voxtorp istället för 2 skjutglada harjägare,vi spårade vidare och rätt som det är ropar Åke att jag ska infinna mig vid Hästlidlyckan omedelbart med harhunden,väl på plats så smids nya planer vid avhoppet,Åke postar vid alen och jag stannar där hunden släpps,ett par minuter senare skriker hunden i och haren är på bena,denna valde att gå norrut,jag uppmärksammar ett par älgspår medans ja går mot drevet,rätt som det är hör ja en kanonad som inte går av för Hackor,tar bilen och kör mot Åke för att där se en moloken Åke med nya skott i bössan,skottplatsundersökning och påvisning av hund,fullt drev så vi tar pass och haren kommer till Åke igen som saluterar sin vana trogen men haren går undan,men det visade sig att haren fått nog och jag får tag i hunden och haren inte långt därifrån,otroligt lyckat så vi sätter oss och dricker kaffe och får sällskap av Janne i kulltorp Erik E och robban,ganska nöjda över dagen så kom jag ihåg älgslagen jag sett,ett par minuter senare var jag och robban vid slagen KO å KALV,robert släppte den äldre och rutinerade Aina som tog igång ekipaget,tyvärr var det bara jag och Robban kvar och jag utan älgstudsare men har man duktigt folk med på markerna så räcker det långt,efter ett flertal skottchanser med ko och hund i vägen så lyckades till slut robban få kalven inom håll och avsluta jakten,imponerande hundarbete under några timmar och Robban kan sin sak,problemet var väl att jag åkt hem så han fick dra ut den till väg själv och sen kom Åke med traktorn och hjälpte honom,Allt som allt en dag ingen av oss kommer glömma! Lika säkert som Amen i kyrkan Mvh Anders Karlsson

Inga kommentarer: