söndag 16 februari 2014

Kalv skjuten i Rannebo av undertecknad


Det var inte precis något drömväder som mötte en Rannebojägare denna morgon. Blötsnö kom ned på tvären i blåsten. I detta väder är det bara riktigt inbitna jägare som går ut. Jag hade talat med Sture tidigare men han hade inte möjlighet att vara med så jag tänkte att jag försöker väl spåra lite och se om man hittar något intressant. Eftersom det nu bara är jakttid en vecka till tog jag studsaren med mig utifall man skulle ha en vansinnig tur.

Det såg inte ut att lyckas. Jag gick långa rundor utan att se ett enda färskt slag. På grund av snöandet så var det heller inte lätt att bedöma hur färska eventuella slag var. Man hade det mesta emot sig med andra ord.

På gränsen mellan vårat och Svens kom jag vi 13-tiden i alla fall på något som var ko med kalv. Hur gammalt var inte lätt att säga, men det var definitivt inte äldre än från samma natt. Jag visste att Robban var ute också med sin hund så jag tog en chansning och skickade ett sms. Jo han kunde komma.

Till en början såg det ut som om det inte var någon älg i närheten. Det blåste rätt kraftig sydlig vind och jag tror att hunden hade svårt att få vittring. Men rätt som det var satte skallet igång nästan vid milabotten. Det blev ett ståndsskall direkt och vi drog oss norr ut för att komma i rätt vind. Vi han dock inte dit innan det gick loss bort mot Trolleberget. Uppe på berget blev det ett nytt ståndskall. Vi följde efter.

Det drog sig sedan i riktning mot Lilla Näs. Gick över mossen nere vid Trolleviken och upp i kanten av tallplanteringen. Där stannade det på nytt. Jag ökade takten för att utmed vägen komma runt och genskjuta dem. När jag var precis där vägen går ned mot Lilla Näs hettade det till. De var nu bara 50 meter från mig. Jag såg något skymta till mellan de klena träden och rätt som det var kom hunden springande mot mig på vägen. Efter kom en liten kalv. Den tvärstannade 20 meter från mig och i en enda rörelse satte jag studsaren mot axeln, fick in bogen i kikaren och lät skottet gå. Jag såg tydligt träffen i bogen och visste direkt att det tog bra. Kalven kastade runt och drog iväg nedåt vägen. Redan efter 25 meter stöp den och blev liggande. Den jagar ingen mer hund den. Kon hade släpp kalven och drog själv vidare mot Mangleberget. Jag såg aldrig kon men väl slagen efter den där den gått över vägen.

Den skjutna kalven var en kvigkalv på ynka 40 kilo. Jag tror inte jag sett någon mindre. Ska man skjuta någon kalv över huvudet taget så var ju det här precis rätt kalv att skjuta. Den hade varit efter sig i utvecklingen hela sitt liv om den fått leva och ingen bra avelsko.

Jag är rätt säker på att det var samma kalv som vi såg förra helgen. Den som kom från Ulvestorp. Jag tror också att det är samma som Halvard har sett i Södra Valdshult. Det kan ha varit den kalv jag fotograferade den 29 september på samma plats som upptaget skedde. http://rannebo.blogspot.se/2013/09/atta-algar-pa-nagra-minuter.html

Jag borde kanske låtit bli att skjuta den så här på "egenhand" men jag bedömde att det var rätt att ta bort den. Ni får förlåta mig ni andra i jaktlaget som inte fick chansen denna dag. Vi har bestämt att köra en jakt till nu tillsammans med Trollsebo. De har ju en kalv kvar, så skjuts någon är det givetvis deras. Det blir på söndag med samling hos Olle i Mjöhult kl.08:00. Vi kommer att tända upp en brasa för korvgrillning efter jakten vid Dannes jaktkoja. Välkomna att vara med ni som kan och har lust. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Anders, håller med dig, det var den minsta fällda kalv jag skådat, hade det varit en riktig vinter hade den nog ändå inte överlevt. /Monika

Anders Friborg sa...

Jag ska inte beskyllas för att vara köttjägare i alla fall :-)

Halvard sa...

Grattis Anders!
Det var helt rätt kalv att skjuta. Som du själv sade, det hade aldrig blivit något bra avelsdjur. Det värsta är att kon heller inte är speciellt stor och skulle heller inte varit något avelsdjur.

Anonym sa...

jag håller med de andra!! gott att ta bort sådana små djur!! Och grattis!! Jag ska försök att vara med på söndag!!