lördag 8 februari 2014

Spaning inför morgondagen

Har varit ute och spanat älg idag inför morgondagens kalvjakt. På trollsebovägen fann jag spår efter ko med kalv, dock någon dag gammalt. I Valebo hade jag mer tur. En hund hade ställt älg inne på Lasses. Jag var vid torvladan i Valebo. Det var ungefär 400 meter från där jag stod på gränsen. Efter ett tag så gick det loss och precis som jag hade misstänkt gick det mot mig. Jag fick flytta med lite mot Hängnegölen, men rätt som det var så blev skallet tydligt och man förstod direkt att det skulle hetta till. Efter bara någon minut fick jag se dem. Det var en ko med kalv som kom rakt mot mig. När de var tio meter från mig tog jag ett steg framåt och blev genast upptäckt. Älgarna tvärstannade och glodde rakt på mig . Hunden som var en jämte med reflexväst kom ikapp dem.

Ett par minuter stod de still och det var inte förrän jag tog ett steg till som de rusade iväg åt sida. Jag hade en hur bra skottchans som helst, men jag vill ju inte skjuta för okända hundar så jag lät bli. Fin upplevelse var det i alla fall. Hunden följde dem upp till Valån och det verkar som om den släppte där. Kanske kan vi hitta dem igen i morgon, vem vet. Då kommer jag inte vila på hanen...

2 kommentarer:

Halvard sa...

Skjut gärna den kalven, jag tror att det är den lilla kalven jag har pratat om. Hunden tillhörde säkert Niklas Spetz och jag har sett spår efter Ko och en liten Kalv med hund efter sig och Niklas har berättat att det stod vid Torpagölen. Sedan gick de nog över Valån nedanför Kvarnen och det är inte säkert att hunden följde med över, då han brukar vända vid sådana hinder.

Anders Friborg sa...

Det stämmer hunden hade ställt älgen vid Torpagölen, precis på gränsen mellan Jannes och Lasses. Såg på garminen ut som om hunden blev kvar vid ån. Men kalven var inte extremt liten - som sagt jag såg den på nära håll.

Vi ska se om vi kan ta den i morgon. Hjälp gärna till om den hamnar på er sida ån.