söndag 27 januari 2013

Älgspårning och älgstudier

Denna lördag fick bli utan hund. Det var inte fel det heller eftersom förhållandena för att spåra djur var i det närmaste perfekta. Lite lagom vind och snö. Men eftersom jag träffade på Arne på väg ut blev det först att passa norr om Trolleberget. Arne släppte Lady, som är en drever och planen var att de två skulle gå över berget och förhoppningsvis stöta fram älgar till mig om där fanns några. Det lyckades inte för inga älgar verkar ha funnits där just denna dag.

Istället beslöt jag att följa de färska spår av två älgar jag kommit på. Jag trodde att det kunde vara ko med kalv och beslöt att ta reda på hur det låg till med den saken. Spåren började på vägen norr om Trolleberget och fortsatte till kröken "där pastorn sköt bom". Där vek de av vägen ner på mossen och jag följde efter. Det var lite svårt att ta sig över för mossen är ju inte helt frusen utan man steg igenom lite då och då. Det hade inte älgarna brytt sig om utan de hade gått över mossen och upp precis vid pass 58b. Det är lite kul att spåra för då får man veta precis hur älgarna går. Nu var de inte stötta utav mig utan hade vandrat helt lungt under natten eller på morgon timmarna.

Spåret fortsatte ut på den lilla skogsväg som går nedåt Lilla Näs. Följde den upp till den "stora" vägen, gick bort mot Manglegölen och precis innan svängde de av åt höger ned mot Näset. I planteringen på Näset precis vid gänsen mot Rogers och våra marker kom jag ikapp älgarna. Jag hörde ett gnyigt läte. Kollade upp och fick se två älgar ett trettiotal meter framför. jag dök in bakom en stor tall. Lyfte studsaren och tog stöd mot trädet. Den bakre var helt klart en liten tjur. Framför honom stod en ko. Jag hoppades att det skulle ha varit en kalv med också, men så var tyvärr inte fallet utan det var bara dessa två.

Inne i det området var mycket spår efter älg. De hade gått där och ätit bärris och ljung. Det hade faktiskt låtit bli tallarna. Jag kollade efter om snön hade åkt av några små tallbuskar men det hade det faktiskt inte. Det verkar som om de föredrog riset. Man vet ju att älgars föda består till 25% av tall, om det finns tall vill säga. Man vill ju då gärna tro att älgar vintertid äter en stor del av de 25% som de i snitt under året stoppar i sig. Det känns som om man trots allt inte har full koll på älgars diet. Jag har tänkt att försöka undersöka det här mer framöver. Det är rätt intressant.

Inne i Rannebo hade vi färska slag efter ko med kalv, och så även i Gunnilstorp vid Sandbäcken. Inne på Anders i Granstorp finns även där en ko med kalv som hållit till i resterna av avverkningen. De får vi göra ett försök att få tag i på lördag.

1 kommentar:

Halvard sa...

Man lär sig mycket genom att spåra älg som du gjort Anders. Du skulle fortsatt att spåra de älgar du stötte. Genom att spåra stötta älgar kan du se hur och var de tar sig fram i terrängen. Genom att göra detta flera gånger under säsongen kan man hitta växlar eller platser där de för det mesta passerar. Då kan man hitta s.k. "generalpass" och där kan man till kommande jakter sätta ut passkyttar.
Fortsätt så Anders så kommer du att lära dig mycket. Ingen blir fullärd. vi lär oss alltid något nytt vid varje jakttillfälle. Så även vi äldre som tror att vi är fullkomliga.