lördag 23 november 2013

Storjakt i Granstorp gav utdelning

Anders och hunden i samspråk med dagens jaktledare Kjell Andersson och skytten Rolle Larsson.
Så var det dags för den årliga gemensamma jakten i viltvårdsområdet. En jakt som minner som fornstora dagar då vi var ett enda jaktlag som förfogade över ca. 3800 Ha. Som vanligt var det samling i Granstorp där vi trakterades glögg och pepparkaka. Det var en dimmig och kall lördagsmorgon med en lite snålblåsig sydvästvind. Förhållningsreglerna drogs av dagens jaktledare Per-Johan och Kjell. Därefter lottades passen och jakten kunde börja. Eftersom såtet var av norrlandsstorlek så fick vi sitta på pass i styvt tre timmar. Jag måste tillstå att det blev lite kallt där jag satt i ett torn på Märkesmossen. Vi hade igång totalt tre älgar men inget var skjutbart. Jag tror att jag inte var den enda som var rätt glad när Kjell blåste av jakten strax efter tolv.

Efter korvgrilllning, upptining och lite kaffe så var det dags att gå på andra såtet. Jag fick möjligheten att gå med hundföraren Anders i Öjhult och jag kan säga att det var betydligt varmare. Det är klart roligast att vara hundförare vid den här typen av jakt, det är bara att erkänna.

Nästan direkt när vi körde över Åsenhögavägen in på Norbergs skogsväg så fick jag se en ko med kalv inne bland träden på sydsidan. Vi stannade bilen och avvaktade klartecken att släppa hunden. När den väl kom så satte det igång direkt. Hunden tog upp och det var av ned mot näsavägen. Där varste nog älgarna skyttarna i tornen för det vände tvärt och gick mot Trollsjön. Där gick älgarna i sjön, men det hjälpte inte utan hunden hängde på utmed stranden ut till Trollakullen. Där fortsatte det ned och över till andra sidan där älgarna på nytt gick i sjön. Samma visa hunden rundade viken och gick på när de steg iland vid St.Öjhults såg ungefär. Därifrån fortsatte de mot norr och vid Hålabomossen blev det ståndsskall. Vi tog oss dit och smög på älgarna från norr. Hade inte kalven gått precis mellan oss och kon så hade det smällt där när vi stötte på dem på en 30-40 meters håll. Istället upptäckte kon oss och satte av mot öster.

Det gick sakta och lungt ut mot landsvägen igen. Lustigt nog så kom de ut precis på Märkesmossen där jag suttit och huttrat hela förmiddagen. Nu fanns det andra skyttar i det området och Roland Larsson gjorde inget misstag utan fällde kalven med ett välriktat skott.

Det var ett trevligt slut på en trevlig dag. Ett stort tack ska alla ha som kom. Ett extra stort till Per-Johan och Kjell som var jaktledare och till Åke i Granstorp som hjälpte till med marktjänsten.  

Inga kommentarer: