måndag 11 november 2013

Hjort i markerna


Ikväll har jag varit på möte med styrelsen i Åsenhöga ÄSO. Mötet hölls hemma hos Danne i Mjöhult och mellan Rannebo och Mjöhult gjorde jag en del observationer. Tack vare min högt uppskattade handstrålkastare så observerar jag allt som oftast något djur om jag kör över skogen till Åsenhöga. Så även denna gång. I Hestra på åkern när jag kört förbi ladugården innan jag kom fram till skolan såg jag något glimma till. Det var ögonen på något som jag direkt fattade vad det var. En kronhjort och två hindar. Hjorten hade en rejäl man. Till skillnad från älg så flyr rådjur direkt när man lyser på dem i mörkret. Så gjorde även hjortarna. De sprang först åt ena hållet för att svänga tvärt och sedan springa åt andra hållet.

Jag har aldrig sett hjort på våra jaktmarker, så det var faktiskt lite av en upplevelse. Nu är det också skyddsjakt på kronvilt, så vem vet vad som händer på lördag. Man får vara beredd i alla fall.

Upplyft av detta körde jag vidare hemåt och när jag kom fram till milabotten bromsade jag in och körde ned rutan och stack ut min lampa. Där glimmade genast åtta ljusfyrar. Det var fyra älgar som stod mitt ute på hygget. En ko med kalv och två andra. Det såg ut som en tjur och en kviga, men det var svårt att se. Har glömt att ta med kikaren. Kombinationen med lampan och kikaren funkar riktigt bra. Då går det som regel att se vad det är för älgar även i fullt mörker. Det är bara dimma som jag inte rår på. Då blir det bara vitt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant, visserligen hellre hjort än varg i våra skogar men jag har förstått att hjortarna ställer till med mycket skador, så skyddsjakt på dessa är säkert befogat.
Vad är det för fantastisk lampa du använder på dina mörkersmyg? /Monkan