tisdag 12 februari 2013

Ko på isen

Igår stämde verkligen det gamla talesättet om en "ko på isen" och det bokstavligen. Inga på Näset fick syn på en kviga som gått ut på Trollsjön och sedan inte lyckats ta sig i land igen. Jag var en sväng på jobbet i Anderstorp vilket medförde att det tog en stund för mig att ta mig ut dit. Men Roger, Sture och Sture tog tog sig ut till platsen. De hade även med sig studsaren utifall det skulle behövas.

Bekymret var att det höll på att mörkna snabbt. Det gällde således att handla. Kvigan var helt slut av försöken att gå på den hala isen. Svärfar berättade sedan för mig att kvigan först la bak öronen som en häst när den är irriterad. Men när han klappat henne lite så lugnade hon sig.

Roger hade tydligen ett spännband i bilen. Det lyckades de få runt älgen. Trots att hon var så tung att de knappt orkade lyckades de bogsera in henne de 40 talet meter det var in till fastmarken. Där klev hon upp och lufsade iväg inåt skogen.

Jag fick rapporter på väg till platsen, men när jag var där var det hela som sagt över.

Det var bra jobbat av Roger Johansson, Sture Nordén och Sture Jonsson - dagens hjältar. Vem vet det kanske är en riktig stamko som ser till att vi har mycket kalv till jakterna de kommande 15 åren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stamko var namnet! Du "äla" go Anders! Synd att ingen hann att dokumentera det hela med foto el film, det är få förunnat att få klappa en levande älg i det vilda.
Bra jobbat alla viltvårdare!/Monika

Anonym sa...

Bra pojkar, ni visade för alla; att va jägare är inte bara att jaga, och att döda, det är också att vara djurvän, att värna om utsatta djur i en risksituation.
Hedervärt och föredömligt! Hoppas kvigan undviker blankisen i fortsättningen. /Sven N