torsdag 3 maj 2012

Mindre med älg i våra marker

Här i Valebo nere mot Södra Vallsjön har det tidigare varit extremt mycket älgspillning, men klart mindre i år. I Gunnilstorp var det dock det omvända, vilket säkert har med alla gallringar gjorda under vintern att göra.

I går tog jag mig tid att kolla på spillningsinventeringsresultatet och jag kan konstatera att vi hade mindre med älg i vårt område än tidigare år. På 125 provytor á 100 kvm hittade vi 45 högar. Motsvarande siffra för två år sedan var 70 och förra året 65 högar. Eftersom vårt ÄSO tyvärr inte har någon hemsida och jag inte har hört något så vet jag inte hur det ser ut i resten av ÄSO. En kvalificerad gissning är dock att vi genom den tuffa avskjutningen nu reducerat stammen påtagligt.

Det skulle vara intressant att vet vad den nya förvaltningsplanen som arbetats fram av styrelsen säger. Vilka mål man satt etc. Den som lever får se.

Inga kommentarer: