måndag 13 februari 2012

Kapitala tjurar i markerna


Som ni vet så sköt Sven Nilsson den här fina tiotaggaren under årets älgjakt. Det råder knappast någon tvekan om att det nu vandrar omkring betydligt fler kapitala tjurar i skogarna än tidigare. Man får vara hur skeptiskt som helst till kalmarmodellen men den har sett till att tjurarna får leva så pass länge så att de sätter upp med rejäla hornuppsättningar.

När jag började jaga i början av nittiotalet så sköt vi nästan bara pinnatjurar. Vi skulle spara 4-6 taggars har jag för mig och det var inte svårt för det kom inga i dreven. Vi såg nästan aldrig några tjurar med rejäla horn. Vissa påstod då att de får inte kraftiga skovelhorn här för vi har inte så mycket kalk i markerna. Andra hade andra förklaringar. Ibland fick man höra att vi inte fick fram tjurarna då för vi körde med folkadrev. Jag vet inte vad som var rätt eller fel, men nu får vi i alla fall fram tjurar med tiotaggar - även med folkadrev. Jag längtar inte tillbaka i alla fall.

På nätsidan Skillingaryd.nu kan man skåda några av de oxar som fallit i trakterna under årets jakt. (Länk)

2 kommentarer:

Gustaf Kvarnvik sa...

Hur gammal var tjuren?

Anders Friborg sa...

Tyvärr kollade vi inte det. Men jag tror inte att han var speciellt gammal.