fredag 10 februari 2012

För låg målsättning för vinterstammen

Vi hade ett mycket konstruktivt möte i viltvårdsföreningen igår och diskuterade framtiden för älgjakten. Till mötet hade jag tagit fram lite intressanta fakta från Svenska Jägareförbundet beträffande älgstammen. (länk till Jägareförbundets handlingsplan för älg) I vårt ÄSO har vi satt en målsättning på 6-8 älgar / 1000 hektar i vinterstam. Frågan är vilken årlig avskjutning den storleken på vinterstam tål. Det har jag tagit reda på.

Vi har i länet en reproduktion på ca. 0,75 kalvar per vuxet hondjur ett normalår. Det motsvarar det gula fältet i diagrammet. Om vi då räknar med en vinterstam på 6 älgar/1000 hektar så får vi då en hållbar avskjutning på ca. 2,2 älgar / 1000 hektar. Totalt alltså, kalvar inkluderade. En vinterstam på 10 älgar / hektar ger en avskjutning på ca. 3,6 älgar / 1000 hektar.

Jag tror inte att detta har gått upp för alla i vårt ÄSO. Att vi får en så liten älgstam om vi följer den plan vi har. Jag tror att vi nu räknar med att vi har 12-13 älgar / 1000 hektar i vinterstam. För att komma ned till vårt mål så har vi just nu en monstruös tilldelning som vi dessutom inte klarar att leva upp till.

När vi på årsmötet lyssnade till Sture Nilsson som talade om älgförvaltning så kom frågan på tal om den här målsättningen. Han sa då att det är vanligt att man tror att man normalt har mindre stam än vad den är i verkligheten och att det kanske kan vara därför som man tenderar att sätta en för låg målsättning. Jag tror att vi kanske ska ha en målsättning som säger 8-10 älgar / 1000 hektar i vinterstam istället.

Det här måste vi få igång en konstruktiv diskussion om så att vi till våren när vi ska ha fram en ny skötselplan får till en som är så bra som den kan bli.

Jag vet att vissa områden har stort betestryck. Det är inget de hittat på utan ett reellt problem. Då tycker jag att vi får hitta ett sätt att lösa det där problemet är. Vi bör inte skjuta ned hela stammen i hela området för det. Med en älgstam på 6 älgar / 1000 hektar så riskerar intresset för älgjakt att minska radikalt.

Eller vad tycker ni?

Inga kommentarer: