måndag 29 november 2010

Kalvjakt utan utdelning


I lördags stod vi värdar för årets gemensamhetsjakt i Granstorps Viltvårdsförening. Tjugosju jägare hade anmält sig men manfallet blev stort. Med djup snö och tio minusgrader var det kanske inte så konstigt heller att en del tyckte inomhusaktiviteter var att föredra. Det blev i alla fall arton jägare som mötte upp i Granstorp denna morgon.

Trots att vi inte lyckades att skjuta någon kalv och bara såg en enda älg i dreven så blev det till en fin jaktdag. Solen sken och gnistrade i den vita snön. Och trots att vi inte blev fullt så många som vi tänkt från början så följde vi ursprungs planen. Anders Norberg tog med sig halva truppen till Valebo och jag körde igång på Trolleberget med resterande del av manskapet.

I Valebo fick de problem. Det krävdes fyrhjulsdrift för att ta sig upp dit vilket resulterade i att somliga fick gå upp. De som inte tog sig upp fick då helt logiskt bli till drevkedja nedifrån Södra Vallsjön och uppåt. Vi uppe på Trolleberget hade det lite lättare att ta oss fram, utom jag själv då förstås. Jag organiserade drevet eftersom jag var den som hittade bäst i markerna och jag drev rätt över Trolleberget från söder till norr. Efter ett tjugotal meter stöp jag för första gången med näsan rakt ned i en driva. Det var inte lite snö på berget. På sina håll gick snön upp till skrevet. Pulsen var därför rätt hög när jag tagit mig upp på bergets topp, drygt 300 meter över havet. Den dämpades något av att det inte fanns ett enda älgspår där uppe. Faktiskt konstigt, det brukar oftast vara gott om älg på berget.

Åt öster hade vi sett färska slag. Ko med kalv och en ensam vuxen hade traskat där. Vi gissade att de var längre in på Rogers marker och beslöt att ta tångensåtet. Det blev åter en lång promenad för mig i snön. Jag startade rätt långt upp på halvön som heter Tången och gick in mot land. Vinden bet lite eftersom jag var mitt ute i sjön när jag startade. Där var gott om spår efter rådjur men inga efter älg. I såtet lyckades vi dock få se en ensam vuxen älg men mer lycka än så hade vi inte.

Tillbaks till Rannebo för kaffe och korvgrillning blev ordern. Där fick vi höra att valebolaget tappat några gubbar och därför blev för lite folk att fortsätta. Vi beslöt snabbt att göra en fusion. Vi slog alltså ihop lagen till ett och gav oss på Bungebo. Nu var vi folk så det räckte till det breda såtet. Jag skötte drevet och startade det utmed den långa gränsen mot Kjell i Ekhults. Ganska snart kom jag på ett precis färskt slag från ko med kalv. Äntligen tänkte jag. Något oroväckande gick spåren ganska rätt i söder mot Hällsjöberget. Jag följde det ända tills det kom ut ett trettiotal meter ovanför Anders Norberg där han satt i ett torn vid gränsen. Han hade inte sett något. Det finns bara två olika förklaringar på det. Antingen hade de gått ut tidigare eller så hade den gode vice jaktledaren tagit en liten tupplur efter allt travande i Valebo. Vilken förklaring som helst av dessa två är okej för mig.

Vi fick avsluta där och blåsa av denna dags jakt. Den blev trots brist på älg en trevlig jaktdag tycker jag. Älgkalvarna får leva ett tag till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bättre en anonym kommentar, än ingen kommentar alls. Eller? Du har ju för det mesta 0 kommentarer till dina inlägg. Du får således ingen kommentar till denna jakt. Du vet säkert varför jag inte vill underteckna mitt inlägg och att det inte har med dig att göra.

Anders Friborg sa...

Jag har ingen som helst ambition att få så många kommentarer som möjligt på bloggen. Så noll kommentarer är bättre än en massa om de inte har någon substans.

Du har säkert dina skäl att vara anonym. Jag tycker ändå att det är lite trist, det vore mer uppfriskande med en öppen debatt där man skriver saker som man är beredd att stå för.