onsdag 17 november 2010

Har vi fler än fem kalvar i Rannebo?

Jag har lite funderingar kring det här med kalvjakten. Vi i vårt jaktlag har fem kalvar att skjuta. Det enligt den tilldelning vi fått. Den i sin tur baseras på spillningsinventeringen som gjordes i våras.

Man kan ställa sig tveksam till att skjuta så många kalvar. Jag tror faktiskt att det är ungefär fem kalvar vi har totalt på våra jaktmarket och vi ska då med andra ord skjuta i princip samtliga.

Det är klart att jagar vi flitigt hela vintern så kan vi nog klara att skjuta dem. Men är det rätt?

Jag hade aldrig fattat att spillningsinventeringen hade den tyngd som den tydligen har. För mig finns det mycket osäkerhet inbyggt i det sättet att mäta älgstammens storlek. Framför allt så tror jag inte att man med säkerhet kan säga att älgar lämnar 17 spillningshögar per dygn. Det borde väl vara avhängt i vilken typ och mängd föda det finns att tillgå. Det var något område där man hade studerat älgarna som de lämnade upp emot 30 högar per dygn. Med en sådan osäker faktor så tycker inte jag att man kan ta beräkningen från spillningsinventeringen som ett säkert mått på hur stor älgstam vi har. Däremot så tycker jag att man med den kan på ett ganska säkert sätt följa svängningarna i älgstammens storlek. Det trodde jag var huvudskälet till att vi gör den.

Jag tror att vi med så här stor tilldelning av kalv tvingas damsuga markerna på kalvar och det kommer att minska älgstammen radikalt. Det om vi väljer att skjuta dem vill säga.

Det ska bli intressant att se hur många kalvar vi i vårt ÄSO klarar av att skjuta i vinter. Jag undrar om vi verkligen kan ta 40 st. som vi planeras att göra i planen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej Anders det finns nog inte fler än 5 kalvar och dessa delar vi ju med minst ett grannlag till per kalv. Dessutom har det ju inte observerats en enda ko med dubbelkalv i hela vvo. Endast en kalv har ju skjutits och detta för en ko med en kalv, emot gällande förbud. Nej, låt ordföranden skjuta rent från kalv på sina marker och vi andra håller igen, så har vi något kvar till nästa säsong.

Anders Friborg sa...

Det är trevligare om man talar om vad man heter när man skriver kommentarer.