torsdag 3 september 2009

Årsmöte den 15/9

Jag har varit på jaktutvecklingsmöte idag. Vi träffades som vanligt i kommunhuset hos LarsÅke. Det är både trevligt och nyttigt att träffas för oss som jagar i de fyra jaktlagen som ingår i föreningen. Och det viktigast är ju att vi kommunicerar. Sedan kan jag tycka att det kanske egentligen borde vara styrelsen som träffades fyra gånger om året och ventilerade de här frågorna. Det är ju lite dubbelkommando att ha en grupp vid sidan om. Men det är min åsikt.

Vårt område som nu ingår i Stengårdshults Älgskötselområde fick i år en tilldelning på 5 vuxna och 8 kalvar. Att jämföra med förra årets 5 vuxna och 6 kalvar. Det var förespeglat att tilldelningen skulle ha varit större, men det förklarades med att vi eftersom vi inte har några "plushektar" i beräkningskalkylen missgynnas av det nu det första året. Men sedan kommer det att jämna ut sig automatiskt. Så kanske det är. Det är lite komplicerat det där med matematiken.

Beslutet är också att vi inte ska skjuta mer än 50% tjurar. För det måste ju bli så att det är 3 hondjur och 2 tjurar som ingår i de 5 vuxna vi har tillsammans. För att veta att vi får rätt fördelning så tänker jag föreslå att de andra jaktlagen rapporterar till mig efter varje jaktdag vad de har skjutit så att jag kan publicera det här på hemsidan. På så vis kan vi ju se till att könsfördelningen blir den rätta.

Årsmötet är nu beslutat att ske den 15 september, klockan 19.00. Styrelsen samlas kl.18.00 och allt äger rum som förra året i stugan hos Skillingaryds Jaktklubb.

Inga kommentarer: