måndag 5 november 2012

Just hemkommer

Jag kom precis innanför portarna i hemmet från att ha varit på styrelsemötet i Stengårdshults ÄSO. Det var mitt första möte i denna styrelse och det var trevligt. Syftet med mötet var att stämma av intrycken från jakten så här långt samt bestämma om huruvida ett tjurförbud skulle utställas. Nu beslöt styrelsen enhälligt att inte sätta ett tjurförbud utan att gå på den tidigare beslutade planen. Vi tillät med andra ord de som har tjurar kvar på sin tilldelning att försöka ta dem. Det ska inte kunna bli mer än max 3 stycken ändå och det rymmer planen.

Jag var för det eftersom jag anser att vi har tjurar så det räcker. Vi i VVO har i vilket fall som helst skjutit våra tjurar i år med marginal. Och det får jag säga att jag fick inte det minsta ovett för de två vi sköt som var lite fel, alltså knappatjurarna. Det ska de ha en eloge för i Stengårdshults ÄSOs styrelse.

Den allmänna uppfattningen är att det är rätt gott om älg i markerna och att det i år varit lite mer dubbelkalvar synliga. Det är ju positivt. Sedan bekräftades också det jag redan hört att man ska göra en ny älgskötselplan till nästa jaktår. Den kommer då inte att ha lika hög avskjutning som de senaste årens eftersom man tror sig vara inom de 6-8 älgar / 1000 Ha som hade angivits som mål.

Mycket mer avhandlades inte utan nu fortsätter jakten. Jag kan förresten tala om att det var en ko med kalv på planteringen vid milabotten nu ikväll som jag såg med hjälp av min lampa på vägen hem. Kul, det är antagligen den gamla vanliga.

Inga kommentarer: