söndag 11 november 2012

Gemensamhetsjakt i Granstorp


När man tar foton under jakt så blir motiven till 90% ätande jägare. Det ligger i sakens natur att det inte går att ta kort mitt under jakten utan det får bli när man samlas för kaffe och annat. 

2012 års gemensamhetsjakt för viltvårdsområdet började med morgon samling 07:30 i Åkes maskinhall uppe i vackra Granstorp. Vi blev till slut runt 35 man som hade mött upp för att jaga älgkalv och för att ha det trevligt. Det var Granstorpslaget som stod för det förträffliga värdskapet och Per-Johan hälsade oss välkomna. Vi gick igenom regler etc. i sedvanlig ordning. En kopp varm glögg passade fint så här i den tidiga morgonen. Passen lottades och sedan var det bara att ge sig ut. Det är faktiskt rätt skönt att inte vara jaktledare utan att bara kunna glida med.

Vi skulle köra två såt denna dag. Det första skulle börja från norr och gå mot söder. Vi hade passkyttar utmed Åsenhögavägen och utmed Ingarpsvägen. Även naturligtvis utmed gränsen i öster. Totalt fem hundar fick jobba och det gjorde de bra. Vi hade igång åtta älgar, men dock ingen som vi kunde skjuta. Jag själv fick pass 69 som var ett torn utmed landsvägen precis innan de skarpe krökarna på vägen mot Granstorp. Där kunde det helt klart ha kunnat komma älg. Det gjorde det dock inte utan efter ett par timmar övergick vi till grillning i Granstorp. 

Så var det dags för andra såtet som var upplagt som första fast på västra sidan av Åsenhögavägen. Jag hamnade i vårt första torn på Näsavägen, det som är närmast Sandbäcken med nummer 30. Precis på slutet hade jag en kviga som var ute och vände precis utom synhåll för mig med Robbans hund i hasorna. Den fick säkert vittring från mig, jag hade kraftig vind i ryggen där uppe på hyggeskanten. Kvigan gick inåt igen i såtet och en annan skytt kunde sedan konstatera vad det var för älg. Den hade vi ju inte skjutit ändå eftersom det var kalvjakt, men det är alltid kul och lärorikt att se älg under jakten. Redan före denna händelse så hade det dock smullit Granstorpaskogarna. Det var Lars-Åke Magnusson som lyckats skjuta en kalv på Åsenhögavägen ända uppe i Granstorp. Dagen var räddad.

Jag vill passa på och tacka först och främst arrangörerna, Granstorpslaget. Men även alla andra som kom och gjorde detta till en trevlig jaktdag. Tack också hundförarna och hundarna, som jobbade på förträffligt. Totalt tolv älgar blev observerade denna dag, och det kan man ju inte säga var speciellt lite.



2 kommentarer:

Halvard sa...

Instämmer i vad Anders skriver. Ett alldeles utmärkt arrangemang och tack till Åke och Per-Johan för värdskapet. Även tack till jaktledarna Kjell och Stefan, det skötte ni med bravur. Lugnt och sakligt utan åthävor. Alla visste var de skulle vara. Ni behöver minsann inte be om ursäkt för att ni är jaktledare. Det enda jag saknade på era huvuden var Jakledarkepsen som visar att ni är av Svenska Jägarförbundet ackrediterade Jaktledare. Ni ska verkligen inte skämmas över att bära dessa. En annan sak jag reagerade över var att det var så lite "tjöt" över radion och att jag inte hörde en enda svordom. Bara konversation mellan hundförarna och jaktledarna.
Ett stort tack till alla och för att jag fick vara med.

Hälsningar Halvard
Fri Herre

Sven Nilsson sa...

Instämmer med Anders och Halvard till fullo, en välorganiserad trevlig jaktdag som jag avslutade lite tidigare än övriga och hörde därför aldrig skottet från Lars-Åke då kalven föll. Grattis Lars-Åke. I första såtet på pass 35 mellan Gärdessjön och Voxtorpasjön var ju ko och kalv på väg upp mot mej och jag blev varnad av Malm som viskade i radion att de var på gång, hörde ett par hundskall nära, så jag var på helspänn nån minut men ingen älg kom, de gick mot söder-öster tydligen. Dags för kaffe och några "brända" korvar vid elden samt skön samvaro och det vanliga snacket som "gör jakten" och verkligen hör till.
2a såtet hamnade jag på pass 32 vid landsvägen mellan Märkesmossen och Kvarnabovägen och där var det helt lungt så länge jag var kvar.

Tack till alla för en härlig jaktdag. /Sven Nilsson