söndag 4 oktober 2015

Fem älgar tilldelade

Nu har vi haft vårt årsmöte i VVO och det blev inga överraskningar utan vi fick 2 vuxna och 3 kalvar att skjuta. Hela VVO har 8 + 9 älgar tilldelade, 3 av de vuxna får vara tjurar och 5 hondjur.

Enkelkalvar är fredade under första veckan och vuxna älgar är lovliga t.o.m. 31/12. Kalvar är lovliga till 28/2. Tjurar med 0-4 taggar fredas.

Nu känns det verkligen att det drar ihop sig till älgjakt, hösten har kommit. Det ska bli kul. Jag får dock inte vara med på premiären utan ansluter jaktlaget först på fredagen. Man hoppas att det fortfarande finns något att skjuta när jag kommer. Vi ska skjuta en tjur och en kviga och det var precis det vi säg vid milabotten igår morgon på vägen ut till årets första rådjursjakt med hund. Han stod inne i skogen när vi kom, bara ett trettiotal meter från vägen. En fin tjur med begynnande skovelhorn med sex taggar så vitt vi kunde utläsa med kikare. Innanför stod en ko, som inte hade någon kalv. Jag är ganska övertygad om att det var den kon som hade en mycket liten kalv förra året. Om det är det så går hon tom i år. Vi får hoppas att vi lyckas att skjuta henne för hon är ju inte så produktiv. Det är bättre vi får in en ny kviga som avelsko i ranneboskogen. Jag var ute på lilla näs i lördags och där var helt färska spår efter ko med kalv, så nog har vi älg här. Det käns skönt.

Det blir som vanligt samling i Rannebo på torsdagen kl.07:30. Anders Norberg kommer att vara jaktledare tills jag ansluter och det blir säkert bra och trevligt som vanligt. Jag har beställt perfekt höstväder - välkomna! 

Inga kommentarer: