onsdag 8 januari 2014

Klövviltsmöte i Stengårdshult


På tisdag i nästa vecka så kommer några av landets ledande experter på foder för klövvilt till Stengårdshults Församlingshem för en föreläsning. Vi får lyssna till följande föreläsare:

Fredrik Widemo Naturvårdsstrateg
Svenska Jägareförbundet

Lars Edenius Viltekolog med inriktning på klövvilt
SLU Umeå

Mattias Svensson Sydved
Hur vi arbetar från en skördare för att gynna betet

Håkan Svensson Sydved och medlem i förvaltningsgrupp 3
Hur praktiska är förslagen för oss skogsägare och påverkar det storleken på älgstammen

Missa inte detta tillfälle utan anmäl dig till lars.dittmer@ryssadalen.se 

Mötet börjar klockan 18:00 tisdagen den 14 januari.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk bild! Vi hade sex älgar på besök nere vid sjön på trettondagen, vi tror att det var vuxna hela bunten./Monkan

Anders Friborg sa...

Jag spanade ju rätt på dem och en av dem var kalv. Såg totalt fem älgar så jag måste missat en.

Kul var det i alla fall, lite märkligt att de flockas.

Anonym sa...

Roger sa att "grabbarna", nu för tiden utan horn, bråkade och den störste lommade iväg in i skogen innan jag han till fönstret, och du, Anders, fick ju veta av mig att de var på besök så ok att det var en kalv med men vi tror ändå att det var totalt 6..../Monkan

Anders Friborg sa...

Jag stötte på dem inne i skogen så jag tvivlar inte på att det var sex stycken. Ni såg dem ju på gärdet.

Först såg jag två och sedan kom två vuxna och en kalv.

//anders

Anonym sa...

Men hallå, hu gick det i söndags?? Hade älgarna bäst lycka även denna dag? Nu får ni ge kossorna lite lugn och ro, så kanske det föds några kalvar om några månader!

Anders Friborg sa...

Jag diskuterar inte med anonyma.

Anonym sa...

Oh förlåt, jag fick skriva om texten och frågorna en gång och då kom visst inte namnet med mvh Monika

Anders Friborg sa...

Jag låg tyvärr nedbäddad hela söndagen och missade jakten. Men jag hörde att Calle hade en ko med kalv som gick förbi. Han kollade dock åt fel håll och hann därför inte skjuta när han väl fick syn på dem.

Nja, nu tror jag att det bara blir jakt om vi har något helt färskt spår att gå på. Men jag tror knappast att det skulle vara så farligt för korna att ha en hund efter sig även om de är dräktiga. Hundförarna har ju jakttränat sina hundar vid den här tiden förr också. Det tror jag inte stressar speciellt. Att jaga kor vid den här tiden känns dock oetiskt. Men det gör vi ju inte heller.