söndag 29 september 2013

Åtta älgar på några minuter

Ko med kalv på hygget vid milabotten tidigare samma dag

Ikväll hämtade jag vår dotter i Åsenhöga. Naturligtvis tog jag med mig min starka lampa och åkte vägen genom skogen. Man får passa på och spana när man får chansen. Redan vid milabotten fick jag utdelning. Den gamla vanliga kon med den lilla kalven var där och ikväll hade den sällskap av en kviga.

Jag fortsatte bort mot norra hygget på Trolleberget. Där gick en pinnatjur uppför backen. Han stannade och blängde snett bakåt mot mig varefter han lunka vidare.

Bilfärden fortsatte och när jag passerat Hestra lyste jag ut på Håkans stora hygge. Nattmörkret lystes upp av sex blå lanternor. Det var ögonen av tre älgar jag såg. En ko med kalv plus en rejäl tjur. Det såg ut som om den hade fyra taggar på högerhornet och klart fler på vänster. Det var ingen tendens till skovlar utan helt klart stång horn. Jag undrar om inte det var den jag sett tidigare som vi bedömt har sju taggar på ena sidan.

Det var sju älgar det. Dottern hämtades upp i byn och färden fortsatte. Nu tog vi den stora vägen. När vi passerat Vägabo på väg ned mot ån fick jag sätta förtiotvåan på hejdaren. En älg stod mitt på vägen. Det var en fyrataggare. Han travade av vägen och vi lyste på honom som han försvann in i skogen.

Det är alltid kul att se älg, speciellt när det börjar lacka mot älgjakt. Härom dagen såg jag en fyrataggare vid milabotten och jag har sett tre olika ko med kalv på våra marker, så det finns helt klart älg i våra skogar.

3 kommentarer:

Granstorp sa...

Även i Granstorp spanar vi efter älgar, man får passa på när barnen vaknar tidigt...Söndag morgon sågs ko med kalv på Näsavägen(hygget rakt över Stures Jaktstuga)På hemvägen sågs en fin räv i Norbergs trädgård. Senare på söndags morgonen sågs även en pinnatjur vid Märkesmossen. Idag måndag morgon hade jag ko med kalv och en tjur utanför köksfönstret. Älgarna hade även sällskap av fem rådjur där bocken var allt annat än snäll mot kiddarna!
/Per-Johan

Anonym sa...

Kul att läsa era målande beskrivningar om våra fyrbenta vänner, jag såg ko och kalv precis när jag lämnat Rannebo på väg mot Hyltan.
Varför finns det inga dubbelkalvar nu för tiden? /Monkan

Anders Friborg sa...

Det är den stora frågan det. Varför finns det få dubbelkalvar nu för tiden?

Enligt Anders Hågeryd som har mycket erfarenhet så är det troligen en kombination av lite för dåligt bete och för låg medelålder på korna. Men det finns även de som anser att den långa jakttiden med hund kan stressa korna till att kasta den ena av kalvarna om hon har två i magen. Jag vet inte om jag egentligen tror på det, vi har ju jagat kalv med hund länge och inte sett någon effekt av det. Det verkar dessutom som om kor i andra delar av landet inte har detta problemet trots att de jagas på samma sätt.

I gudrunområdena i kkonobergslän är reproduktionen väsentligt högre än här. Det tyder på att det faktisk är födan det handlar om. Kanske ser vi nu en förbättring inom en 3-5 år eftersom vi nu har avverkat mycket skog och de då kommer att producera gott om älgmat.

Ska bli intressant att se hur det utvecklas.