torsdag 16 augusti 2012

Bockpremiär

Nu är jaktsäsongen igång. Tidigt i ottan kör den igång för mig med bockjakten. Idag var det en otroligt fin morgon då man fick njuta av att se solen komma upp över trädlinjen. Tyvärr var det ljust väldigt tidigt eftersom det var helt klart väder. Med tanke på det så skulle jag nog ha stigit upp minst en halvtimme tidigare.

Det visade sig inte var helt fel trots allt. Efter ungefär en timme så kom ett rådjur ut på ängen med ett lätt språng. Det var lite långt bort men jag anade ändå att det inte var en bock. Rådjuret gick lite fram och tillbaka och betade sedan plötsligt fick det fart över på andra sidan ängen. En kvart senare kom det med ett rejält språng tillbaka. Nu bara tjugo meter från där jag satt. Efter kom rådjur nummer två. Även det tyvärr en get. De nosade lite på varandra och gick runt. Det verkade som om det lekte med varandra och hade ingen som helst aning om att döden kunde sitta bara tjugo meter bort. Nu gjorde den ju i och för sig inte det eftersom det var bockjakt och inget annat. Det är i vilket fall som helst kul att komma så nära naturen som man gör på pass en under bockjakten.

Vid Sandbäcken såg jag även en älgkviga denna morgon, och det är ju inte så illa.

Det var dock inte bara jag som hade dålig utdelning denna premiärmorgon. Jag hörde inte en enda smäll i skogen. Dela gärna med dig av din erfarenhet från denna morgon om du vill genom att lägga in en kommentar till den här artikeln....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bara getter här med! (Skåne)

Granstorp sa...

I Fredagskväll var vi ett gäng i Granstorp som var ute och jagade bock, det var bemannat både på BodaforsTrä, Davids och Åkes. Min kusin Alfred testade att locka innan han skulle ge upp för kvällen på sitt pass vid Hästlidslyckan, tre minuter efter avslutat lock så kommer bocken smygande. En udda 8-taggare pryder snart hans vägg!

Under kvällen observerades både rådjur, grävling och räv. Själv fick jag nöja mig med att strida mot flygmyror som verkar svärma just nu! Efter avslutad jakt samlades alla hos Åke för lite"After-Hunt" och korvgrillning!

/Per-Johan