lördag 16 april 2011

Spillningsinventering

Idag har jag varit ute och spillningsinventerat, räknat skitar med andra ord. Jag har gått över en mil i skogen och det känns faktiskt lite i fötterna nu när jag tagit plats i soffan med ett glas Cotes du Rhône.

Anders Norberg tar hand om två rutor i den östra delen av området och jag tar de fyra i väster. Nu har jag klarat av tre av de fyra. Jag startade längst ut på udden i Näset. Söder om Börjes hus, ända nere vid Trollsjön. Där är alltid mycket älg och precis som förra året så fann jag högar där. Linjen gick rakt norrut och vart hundrade meter fanns en testyta om 100 kvm. På vägen kom jag på ett älgsklett. Det var samma döda ko som jag såg förra året. Intressant att se hur mycket det hade brutits ned på ett år. Det fortsatte över lillanäs och trolleberget för att böja söderut ned mot gränsen till Kjells.

Nästa område startar med en punkt ute på tången och där fanns precis som förra året spillning i provytan, denna gång till och med två. Rätt fantastiskt. Nästa punkt ligger nere i Rogers kohage, där var inget. Sedan gick linjen i väster rätt över åkern och punkten ligger precis på gränsen mellan Rogers och Stures. Sedan fortsätter det i väster ända över till Valebo. Dit gick jag inte jag inte utan beslöt att ta bilen runt. På vägen dit inventerade jag punkterna i Bungebo. Där var förra året inte någonting. I år var det annorlunda och klart fler högar av spillning.

I Valebo startade jag med linjen norrut uppmot Valån. Det var likadant där, lite mer spillning än förra året. När jag sedan vände om och gick söderut så började det hända grejer. På planeringen som ligger mellan Hägnebäcken och skogsvägen som slutar vid stora talla så fanns vansinnigt mycket spillning. Tydligen har några älgar hållt hus i den planteringen en längre tid.

Det jag har kvar nu är höjderna ner vid Södra Vallsjön och den stora planeringen där. Det var där det var som allra mest spillning förra året. Men dit har jag inte kommit ännu.

Man kan redan nu konstatera att det är mer spillning än förra året i de testytor jag kollat. Jag trodde att det skulle vara det omvända eftersom vi skjutit mycket älg i våra bygder. Vi får se hur det ser ut när vi är klara och när hela skötselområdet är inventerat.

3 kommentarer:

Halvard Högberg sa...

I dom 5 punkterna som du hade "glömt" på den nordvästra sidan av Valån fanns ytterligare 5 spillningshögar. Vi redovisar väl dom själva?

Anders Friborg sa...

Japp, ni redovisar dem själva. Det ska bli intressant att se vad inventeringen visar hos er. Det borde vara rätt lika, vi har ju i mycket samma älgstam.

Jag har inte fått in resultatet från Anders Norberg ännu, det brukar vara lite mindre med spillning i de områden han har på sin lott så de sänker nog snittet hos oss lite. Annars kan man säga att det är i genomsnitt en hög per provyta. Och det är rätt mycket det.

Jag inventerade färdigt i söndagskväll. Första rutan är nere där Valån rinner ut i Södra Vallsjön. Sedan går linjen rätt i norr, 300 meter och viker därefter åt väster i 1000 meter. Rätt över vägen och över de stora planteringarna där. Därefter viker det av ned mot söder 200 meter.

I det området där den stora planeringen är gick det i sanning inte ta ett steg utan att se en hög. Många gånger låg de jämte var andra. Det är helt klart att där har de hållt till i vinter. Det var för övrigt samma sak i fjol.

Jag skrev innan att jag trodde det var mer högar i år, men det är det inte. Hittills 54 högar på 54 ytor. Förra året var det 59 högar på samma 54 ytor. Få se hur det ser ut när jag får de sista två rutornas resultat.

Halvard Högberg sa...

Efter att ha tittat i protokollet kan konstateras att det faktiskt var 7 högar i dessa 5 ytor. I vår andra ruta hade vi 17 högar i 34 rutor. det är kanske mera normalt. Att det är mycket nere vid Valån beror ju på att det är gott om bete både höst och vinter. Vi benämner det för skafferiet.