måndag 18 januari 2010

Gott om älg i Rannebo

Eftersom jag såg en ko med kalv vid Hjortåsen så beslöt vi i lördags att göra ett försök att spåra upp den. Jag gick på slagen där jag sett den tidigare och följde dem upp på Hjortåsen. Där var de och jag fick igång dem. Det var tydligt att de hållit till där en tid för jag hittade många legor längst uppe på åsen i planteringen. Det var ett styvt jobb att var hund denna dag i alla snö.

Vi hade bestämt att Arne skulle ställa sig på Trollemossen som är en förlängning av Trolleviken. Åt just det hållet var älgen på väg. Marcus stod vid Trollån just där Ängabacken börjar. Mitt emellan dem på Trollåsen satt Ludwig, enbart beväpnad med jaktradio.

Uppe på Hjortåsen var slagen så många så det var svårt att se vart de tog vägen. Jag gick därför ned till vägen och spårade av den. Mycket riktigt hittade jag vart de gått över och fortsatte jakten. Fördelen med en mänsklig hund är ju att "hunden" kan tala i radio och även avgöra lite vilket spår man vill följa. Jag valde naturligtvis att följa dem som innehöll både ko och kalv. Älgarna gick mellan Mangelgölen och Trollsjön mot Trolleberget. Arne gjorde sig därför beredd att ta emot dem. Men naturligtvis så valde de att gå till den jägare som inte hade vapen, nämligen Ludwig. På tjugo meters håll stannde kalven och lämnade hela bredsidan öppen. Därefter fortsatte de mot Arne. Han såg dem också men hade för långt håll.

Vi beslöt att ta lite kaffe. "Hunden" var lite trött och svettig. Efter det bytte vi "hund" och jag ställde mig därför på pass vid Trollsjön strax innan gränsen till Kjells. Marcus ställde sig på andra sidan av Trolleberget i tornet. Ludwig placerades mitt mellan oss. Arne fick vara hund. Redan när jag kom till mitt pass såg jag att en ko med kalv hade passerat just där nyligen. Jag trodde därför att det var kört. Men vi beslöt att gå igenom det ändå. Beslutet visade sig vara helt rätt eftersom det tydligen fanns ytterligare ett ekipage där i planteringen, som för övrigt innehöll minst 30 legor. Det såg ut som om en kom med två kalvar hade legat där också.

Spårningen fortsatte över Trolleberget och kon med kalven passerade Marcus med 50 meters marginal inne i en tät plantering. Efter det fruktlösa försöket så släppte vi det spåret. Jag och Marcus kände oss inte riktigt klara utan fortsatte att kolla om vi kunde stöta på något nere vid Norra Vallsjön, bakom Stures ladugård. Och tänk, där var en ko med kalv till, men vi lyckades bara få se huvudet på kon och det räcker ju inte för att skjuta en kalv.

Inga kommentarer: