lördag 26 oktober 2019

Två fina inledande jaktdagar

Den inledande delen av årets älgjakt i ranneboskogarna avlöpte på ett i det närmaste perfekt sätt. Vi började i år jaga en vecka senare än normalt eftersom mina jaktkamrater var vänliga att vänta tills jag kom hem från världens största plastmässa, den i Düsseldorf. Samlingen var som vanligt hemma hos mig på Rannebo Västergård. Morgonen var kall, men det väntades fint höstväder under dagen. Reglerna för jakten gicks igenom i vanlig ordning och i år hade vi en vuxen och två kalvar i tilldelning. Det vuxna kvoteras inom viltvårdsområdet med hjälp av avlysningsmodellen. Eftersom inga vuxna var skjutna var både tjur och kviga lovlig. Dessutom alla kalvar eftersom vi började en vecka efter premiären.

Första såtet fick som oftast bli Trolleberget. Där fick vi genast rapport om att ko med kalv skymtats vid drevets start. Jag tänkte faktiskt redan då att det här kommer nog gå vägen, vi har ju bra pass nu i det såtet. Mot slutet av drevet fick jag min optimism bekräftad - en kraftig knall hördes genom oktoberluften. Det var Alexanders som sköt två skott. Snart hördes han även på radion då han rapporterade att han skjutit en kalv. Det var hans första älg, så jag tror jag kan tala för alla och säga att vi blev riktigt glada. Det är bra för framtiden i jaktlaget. Resten av dagen förflöt utan att vi lyckades hitta några skjutbara djur. En tretaggad tjur gick förbi skyttarna i Valebo, det var den enda obsen.

Andra dagen startade och vi drev igenom resterande såt i Rannebo utan resultat. Efter det södra såtet i Gunnilstorp vankades det ärtsoppa i Sandbäcken. Som vanligt förnämligt kokad av svärmor - ett stort tack till dig. Lite dästa av ärtevällingen och ostkakan prövade vi på norra såtet. Där fanns älg, en ko med kalv registrerades som älgobs när de visade sig för drevkarlarna. De kom dock inte fram till någon skytt. Det gjorde två pinntjurar då de passerade Håkans pass på näsavägen. Bara att lyfta på hatten. Nu blev det till att ge sig ut till Hestra. Där beslöt vi börja med det norra såtet. Eftersom vi var många så körde vi med fyra drevkarlar, och det var nog helt rätt. Jag själv satt i tornet på ingarpamossen och vår nya jaktkamrat Albin Johansson fick tornet innan vid saltstenen. Det visade sig vara ett lyckopass för just som ett lätt regns började falla så vaknade man till av en skarp knall. Följd av en till. Albin rapporterade att han skjutit på en tjur och den markerat efter träffen. En stunds osäkerhet följde. Hur hade det gått? Låg den eller skulle vi behöva hämta eftersökshund? Jag som hade passet jämte var snabbt på plats och vi kunde spåra den en bit bort. 130 meter från skottplatsen kunde vi meddela övrig kamrater att tjuren var funnen. Det var en fin 10-taggare, Albins första tjur. Stort grattis och extra kul att ännu en av våra yngsta fick skjuta. Efter det här blåste vi av jakten och fortsätter den 16 november för att se om vi kan lyckas ta den sista kalven. Ett stort tack till alla trevliga jaktkamrater i Rannebo Älgjaktslag.

Inga kommentarer: