lördag 15 oktober 2016

Älgjaktsveckan avslutades med salut

Vilka dagar det har varit! Det kan man inte säga annat. Vi har haft det helt perfekt med bra väder, god gemenskap och utdelning när det gäller jakten. Det enda man skulle kunna sägas fattades var att vi sett några kor med dubbelkalvar, för det har vi inte. Dock har vi haft ett antal ko med kalv i dreven, så det är ju rätt bra ändå.

Torsdagen startade i fantastisk fina idyllen Valebo. Blå himmel och nästan ingen vind inramade denna andra dag. Vi börja precis som vanligt med att driva från Södra Vallsjön upp mot gården. Det området är bland de som har mest älgskit i hela ÄFO3 på spillningsinventeringen. Antagligen är det mest på vintern de är där i tallplanteringarna, för på hösten ser vi inte så många. Denna gången var inget undantag, men en ko med kalv såg vi i alla fall på mossen som gränsar till Gillgaarda.

Det fick bli kaffe till tröst. Sedan gav vi oss på det norra såtet. Med start från såget och bort mot Torpagölen. Jag själv satte ut skyttarna på Rannebosidan och tog ett pass där nere vid bron över Hägnebäcken. Efter ett tags drev kände jag mig observerad, stax såg jag ett huvud som tittade på mig. Det var en ko med kalv som var på väg rakt mot mig men hade upptäckt något mystiskt, nämligen jag. Det var bara att lyfta på hatten åt det...



Nu blev det dags för ärtsoppa i jaktstugan, Sandbäcken. Det är en mycket trevlig tradition och ett stort tack till svärmor som alltid gör god soppa till oss med egenlagad ostkaka.

Vi provade efter det på ett nytt grepp, vi körde det södra såtet i Gunnilstorp med gärdet inkluderat. Inte helt fel faktiskt, men det var inga älgar där. Vi fick fortsätta i Hestra. De två såten där klarades av men utan utdelning. Det fick bli kväll.

Sista dagen kom
Det blev lördag och ett gäng glada jägare samlades åter i Rannebo för en ny fin jaktdag - och det blev det verkligen. Dagen startade kall med blåst och frost i gräset. En fin höstdag med andra ord. Manglebergspasset hade vi inte tagit och det fick det bli. Då startar skallet på Hortåsen samt ute på Näset och går in mot Trolleberget. Jag tog ett pass nere mot stora stenströmmen vid Trollsjöån. Älgar kom det inga men väl en fin råbock som jag lätt hade kunnat skjut. Det var dock inte rådjursjakt utan älgjakt, så den fick löpa. Den gick tillbaka in i drevet. Bakpass är sällan dumt... Mellan Sven Nilsson och Adam Johnsson traskade en älg som båda hörde, men ingen såg. Den räknas knappast som observation.

Det fick bli kaffe i Rannebo. Sedan testade vi nått nytt. Att köra Bungebosåtet från söder till norr. Det var inte helt fel passen blev jättebra. Det får vi nog utveckla. Älgar var de dock inte där.

Nu  hade vi inte så mycket heta såt kvar. Vi körde såtet bakom svennaladugård norrut mot Norra Vallsjön. Vår granne Uwe stötte tidigt på en ko med kalv, det var dock de enda vi såg. Men jag fick ett pass där jag satt i en sluttning med blåbärs och lingonris och lapade sol. Då var livet inte speciellt jobbigt.


Efter en ny fika gjorde vi upp planen för veckans sista drev. Eftersom vi sett en stor tjur på Näsavägen så tänkte jag att vi måste göra ett till försök där. Vi satte ut skyttarna i tornen utmed vägen och körde igång. För omväxlings skull så tog jag ett riktigt hett pass. Marcus satte jag i passet jämte. Drevet förlöp och inget verkade hända. De flesta tänkte mer och mer på kvällens aktiviteter tror jag. Precis när Roger passerade mig i skallen så small två skarpa skott av. Jag visste direkt att det var Marcus. Han satt bara ca. 75 meter från mig. Precis som vi bestämt meddelade han via radio att han skjutit på en tjur och att den låg där. Jag frågade om den var lovlig - det är den sa han. Man förstod att det inte var nått gränsfall. Det visade sig vara en 14-taggare. Den största älg vi skjutit i Rannebo vad jag vet. Glädjen var riktigt påtaglig i jaktlaget som snart var på plats. Och inte hade veckan kunnat sluta finare. Ett stort grattis också till skytten Marcus Svensson som därmed sköt båda älgarna vi sköt denna veckan. Ett fantastiskt facit.

Nu återstår kalvjakt om två veckor - väl mött!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis till tjuren! Den där Marcus verkar vara en riktig älgmagnet! Några trisslotter för hans del är nog inte fel!

/PJ

Anders Friborg sa...

Han kanske luktar ko ;)