tisdag 27 mars 2012

Ett par fina dagar i skogen väntar

Sådana här kan man om man har tur stöta på i ranneboskogarna under spillningsinventeringen, som här 2010.

Vissa i min närhet har svårt att förstå det jag nu säger, men jag ser fram emot spillningsinventeringen. Tänk att man kan se fram emot att räkna älglortar. Det är givetvis inte själva lortarna jag ser fram emot utan livet i skogen. Att en fin vårdag vandra runt i skogen är ju jättehärligt. Eftersom man får välja vilka dagar man vill inom spannet från nu till den 16 april så kan man ju lämpligtvis pricka in en vacker dag.

Det är dessutom intressant att se var älgarna håller till. I likhet med när man plockar svamp så ställer man ganska snabbt in synen på älglortarna och ser plötsligt sådana överallt. I vanliga fall lägger man inte märke till dem när man går i skogen, men nu verkar de lysa i klar neon.

Det blir nu tredje spillningsinventeringen för oss och man har nu lärt sig att ganska väl hitta inventeringsytorna. På köpet får man också se vad som har hänt i skogen. Vilka nya hyggen som tillkommit och hur mycket planteringarna har växt. Vi ska i år även anteckna vilken typ av mark det är på varje yta. I och för sig kan man givetvis redan nu säga att mest lort kommer att finnas där det finns ungskog av tall och löv. Jag skulle rekommendera övriga som också är ute att även specialgranska de betningsskador som ni stöter på. Jag kollade i söndags upp den tallkulle som ligger i Valebo precis på gränsen till Rannebo just där den lilla bron över Hägnebäcken finns. Det är helt klart att just där har älgen gått hårt åt tallen. Många tallar såg ut som "pudelsvansar" och just de blir ju aldrig något vettigt av. En hel del toppbrott kunde man också finna. Granen är däremot inte påverkad alls vad jag kunde se. Eftersom det är en självföryngring där så finns det mängder av tallplantor och tallen kommer därför säkerligen till slut att vinna kampen mot älgen. När jag hamnar på hemmet så är det säkert en tallskog där i alla fall.

Man måste naturligtvis ha förståelse för att älgarna äter och att det naggar på lönsamheten i skogen. Det gäller att få till en acceptabel balans mellan de två. Jag tror att vi måste försöka få in lite mer ädellöv insprängt i skogarna. Låta Rönn och Asp få stå kvar där de påträffas under avverkning. Lite mer blandskog är nog det sundaste för älgen är ju inte helt dum, även den äter det godaste först.

Anders Norberg tar som vanligt befälet över de östra delarna av konungariket. Om någon nu blir lockad att följa med oss på våra fina vandringar så bara slå en signal. Stannar ni hemma så får ni skylla er själva...

Inga kommentarer: