lördag 5 februari 2011

Utvidgning av älgskötselområdet?

Ett antal jaktlag har ansökt om att gå med i vårt älgskötselområde. Eftersom jag inte sitter med i styrelsen på ÄSO så vet jag inte exakt hur turerna går. Om jag fattat det rätt så är styrelsen emot en utvidgning med de marker som nu ansökt och det av lite olika skäl.

Jag själv är av naturlig skäl mest intresserad av det som berör oss här nere i söder och våra jaktgrannar. I vår ända av ÄSO så är anledningen till oviljan att markerna är splittrade och att alla inte vill gå med utan att det blir några små fickor här och där, och det är ju naturligtvis synd. Men det är enligt min mening ingen katastrof heller. Det gör egentligen ingenting. Älgarna som vi jagar följer ju inga gränser utan går precis där de vill. Det är därför oavsett hur ÄSO gränserna går samma älgstam som vi förvaltar. De går ju om de vill rakt över de fickor som än så länge inte har velat ansöka om anslutning, för det är ju inga viltstängsel utmed gränserna.

För min del så hade jag bara sett positiva saker med att få med mina grannar i söder, så jag tycker att det är fel beslut som är på gång. Vi behöver mer samverkan och de marker som i så fall hade blivit insprängda i ÄSO kanske snart hade kommit med de också när de sett vilka fördelar förvaltningsmodellen har.

Jag tror att det är årsmötet som trots allt beslutar i detta ärende, så vi får väl se hur det går.

Inga kommentarer: