måndag 9 november 2009

En ganska lyckad jaktdag

I lördags samlades tre av de fyra jaktlagen som ingår i Granstorps Viltvårdsförening för gemensam älgjakt. Det var närmare 30 jägare som slöt upp. Öjhults jaktlag valde att jaga själva eftersom de beslöt att försöka ta sin stortjur själva.

Det blev till att ställa väckarklockan på ottan, och jag måste medge att när den började låta vid sextiden, vinden ven kring knutarna och regnet piskade mot sovrumsfönstret, hade det varit lockande att bara vända på sig och somna om. Men icke det, rask som en stålfjäder, det var bara att hoppa upp.

Lyckligtvis förbättrades vädret och när jakten satte igång så hade det slutat att regna. Jag själv fick ett pass nere på gränsen mot Ingarp och slog mig till ro på min ryggsäck. Det blev en rätt behaglig morgon där vid mosskanten. Det dröjde heller inte så hemskt länge innan det small. Inte så värst långt från mig helle. En kalv föll och blev liggande.

En stund efter det fick vi order om uppbrott och återgång till Granstorp. Kaffet drog. Eftersom halva jaktlaget fortfarande var upptagna med drev så blev kafferasten till lunchrast innan vi på nytt kunde få igång jakten. Det gjorde inte speciellt mycket eftersom den här jakten var tänkt som en sällskapsjakt och samvaron var ju därför ett av syftena.

Efter lunchen körde vi igång igen. Nu var alla tre hundarna tillbaka och vi ställde ut skyttar runt omkring Granstorp. Jag själv hamnade mellan Ljunggölarna. Det visade sig vara precis i händelsernas centrum eftersom det small just när jag satt mig på min ryggsäck. Troligen inte mer än 500 meter från där jag satt så small tre snabba och skarpa knallar. Eftersom jag inte hade 100% koll på markerna där jag satt så trodde jag först att det var någon i vår skyttelinje som skjutit. Men det sedvanliga radiosurret uteblev och jag anade snabbt ugglor i mossen. Jag skiftade kanal och där var det mer surr. Det var Öjhultarna som skjutit på en stor tjur. De hade inte funnit den och höll därför som bäst på med omgruppering. Stefan som var vår jaktledar kom in på radion och erbjöd vår assistans. Vi satt ju redan perfekt utplacerade på den sidan om skottplatsen. Nu krävdes dock ingen insats från vår sida för man fann ganska kvickt älgen liggande död. Det var en fin 14-taggare. Det är bara att gratulera skytten och jaktlaget.

Vår jakt fortsatte och vi hade också en kviga uppe, till inga nötta eftersom det bara var kalvar jakten gällde. Vi såg även en 7-taggare under jakten som fick släppas förbi på 15 meters håll. På det hela taget så var det en mycket trevlig jakt med god gemenskap. Men jag tycker nog att vi om vi ska göra om detta nästa år ska lägga den när de vuxna inte längre är lovliga, så att vi även får med folket från Öjhult. Det behöver ju inte vara tråkigare med en renodlad kalvjakt.

Ett stort tack ska riktas till Granstops som arrangerade detta och till Erik och Stefan som skötte jaktledningen på ett utmärkt sätt.

Inga kommentarer: